منظور از بسته های طلایی و نقره ای و برنزی چیست؟

برای درک بهتر سرعت ها، شما اول باید با مفهوم مگابیت و مگابایت و کیلوبیت و کیلوبایت آشنا شوید.

تفاوت مگابیت و مگابایت در چیست؟
برای درک بهتر مفاهیم مگابیت و مگابایت ابتدا باید با تفاوت بیت و بایت آشنا شویم. بیت یک عدد بسیار کوچک «صفر و یکی» در دنیای دیجیتال است. هر بایت از ترکیب ۸ بیت ایجاد می‌شود. از آنجایی که بیت مفهومی کوچکتر از بایت است، بیت را با b و بایت را با B نمایش می‌دهند.
در نتیجه یک مگابایت (۱ MB) برابر با هشت مگابیت (۸ Mb) است. معمولاً واحد محاسبه‌ی دانلود و آپلود از اینترنت را با بایت (Byte) نمایش می‌دهند.

روش محاسبه سرعت دانلود
با توضیحات بالا مشخص شد که با خرید یک بسته با سرعت ۵۰ Mbps نباید انتظار داشته باشید که بتوانید یک فایل ۵۰ مگابایتی را در یک ثانیه دانلود کنید.
برای روشن شدن مطلب مثالی می‌زنیم:
اگر یک بسته اینترنتی با سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه خریده‌اید به این معناست که شما می‌توانید در یک ثانیه ۵۰ مگابیت یا ۶.۲۵ مگابایت داده دریافت کنید. از آنجایی که هر بایت متشکل از ۸ بیت است، برای محاسبه باید ۵۰ را بر ۸ تقسیم کنید. با ضرب این عدد در ۶۰ می توان سرعت دانلود در دقیقه را به دست آورد:

۵۰ تقسیم بر ۸ (تبدیل مگابیت به مگابایت) × ۶۰ (تبدیل ثانیه به دقیقه) = ۳۷۵ MB (سرعت دانلود اطلاعات در هر دقیقه)

برای به دست آوردن مدت زمان دانلود یک فایل نیز روشی ساده وجود دارد: فرض کنید می‌خواهید فایلی با حجم ۷۵۰ مگابایت را دانلود کنید. اگر سرعت اینترنت شما برابر با Mbps 50 باشد، این فایل در ۲ دقیقه دانلود خواهد شد.

۷۵۰ ضربدر ۸ (از آنجایی که واحد حجم و واحد سرعت باید مشابه هم باشند مگابایت را به مگابیت تبدیل می‌کنیم) تقسیم بر ۵۰ = ۱۲۰ ثانیه که معادل ۲ دقیقه است.

برای بعضی از سرویس‌های اینترنتی ممکن است از واحد Kbps (کیلوبیت بر ثانیه) برای سرعت اینترنت استفاده شود. واضح است برای تبدیل آن به کیلوبایت باید عدد سرعت را تقسیم بر ۸ کرد تا سرعت برحسب کیلوبایت به دست آید. یعنی اگر شما یک سرویس با سرعت ۵۱۲ کیلوبیت خریداری نمایید سرعت دریافتی شما به کیلوبایت برابر است با ۶۴ کیلوبایت در ثانیه که با این سرعت در هر دقیقه می توانید ۳.۷۵ مگابایت دانلود نمایید.

منظور از بسته های طلایی، نقره ای و برنزی در تعرفه ها چیست؟
این نوع نام گذاری بسته ها فقط برای طبقه بندی سرعت ها می باشد.
بسته های طلایی که بالاترین سرعت را دارا می باشند تا سقف ۵۰ مگابیت (تا سقف ۶ مگابایت در ثانیه) سرعت دارند.
بسته های نقره ای دارای سرعت متوسطی هستند که تا سقف ۱۶ مگابیت (تا سقف ۲ مگابایت در ثانیه) به شما سرعت خواهند داد.
بسته های برنزی بسته های با سرعت پایین تر هستند که به شما تا سقف ۴ مگابیت  (تا سقف ۵۱۲ کیلوبایت در ثانیه) سرعت می دهند.

نکته:
دقت فرمایید دریافت حداکثر سرعت بستگی به تجهیزات شما نیز دارد. مثلا با رادیوهای قدیمی یا میله ی کوتاه که باعث پایین آمدن کیفیت دریافت شما می شود نمی توان حداکثر سرعت را دریافت نمود.

فهرست